måndag 12 november 2012

Recension Så Jävla Metal

Bra val av arkivbilder (men jag saknar ibland markeringar av band, plats och år), bra intervjuer och framför allt en bra idé att göra dokumentär om den svenska hårdrocken. Men flödet är så jävla off. Alla bitarna är bra sammanfattande och väl ihopklippta, det är övergångarna mellan som är jätteskumma. Det tydligaste exemplet är Bathory. Även om det stämmer kronologiskt att Bathory fanns samtidigt som Anders Tengner var med i Svar Direkt, så kommer flödet av sig alldeles. Särskilt som Bathortybiten inleds med att en faktaruta om Quorthons död 2004. Det här är alltså 20 år efter var vi befinner oss tidsmässigt i dokumentärer. Dessutom inleddes - och följdes - hela Bathorybiten in av idel Yngwie Malmsten och Europe utan att någon kommenterar skillnaden. Det blir jättekonstigt flöde.

Det är också lite märkligt att black metal endast omtalas som "de där borta i Norge." Visserligen var genren större där, men black metalband lider vi ju inte direkt brist på.

Dessutom saknar jag att man överhuvudtaget inte pratar om hårdrockens framtid. Vilka är banden som kommer att bli framtidens stora svenska musikexport, vilka trender syns nu? Spelar de nya banden fortfarande döds eller har de ett mjukare sound? Det ger en deppig känsla av "det här var grymt, men nu är det över, nu är vi fast med samma gubbar för alltid."

Så Jävla Metal är en film av hårdrockare för hårdrockare. Jag förstår varför man gjort så, men tycker alltid att det är synd att utesluta dem som bara är nyfikna (särskilt som Så Jävla Metal är rätt allmänt hållen, och jag tvivlar på att någon som är intresserad av metal lär sig nåt nytt.) Jag tror att det är skitsvårt för någon som inte har koll på banden att hänga med. Man hoppar väldigt snabbt mellan olika bands upptåg, och idel långhåriga gubbar som berättar, hur tusan ska någon som inte har halvkoll redan från början hänga med?

Se Så Jävla Metal i 28 dar till på svtplay, DEL 1 och DEL 2

ps. Bäst är Sharlee D'Angelo. Kolla in honom i del två t.ex 47:50 och 49:45.